Onze verzameling: van CoBrA tot heden

Voor een eerste kennismaking: bekijk de collectie via deze link

... of gebruik voor een meer grondige kijk en de technische fiche de (dropdown) lijsten "artists".

Over onze verzameling...

Kunst verzamelen houdt in de eerste plaats in dat het begrip 'kunst' wordt gedefinieerd. Wat kan bestempeld worden als kunst? Waar ligt de grens tussen kunst en ambacht? Wat moet worden bestempeld als kitch en/of (al dan niet verdienstelijke) keukenvlijt? Allicht zal hier nooit een consensus worden rond gevonden. Kunst is geen exacte wetenschap.

Kunst is een nonverbale vorm van communicatie tussen de kunstenaar en zijn publiek waarbij de perceptie van wat de kunstenaar bedoelt en de emoties die zijn werk oproept sterk van persoon tot persoon kan verschillen. In die zin is iedere verzameling in zekere zin dan ook "eigenzinnig"

Inhoudelijk moet kunst voor ons emoties opwekken (ontroering, beroering, bewondering, verbazing, verontwaardiging), aanzetten tot reflectie en/of grenzen aftasten en verleggen. Daarom moet bij de beoordeling van een werk steeds rekening worden gehouden met de tijdsgeest op het tijdstip waarop het tot stand kwam.

Naar de vorm vinden we het gepast gebruik van kleur, in het bijzonder het "harmonisch samengaan" van kleuren belangrijk en hebben we een zwak voor werk op papier. Naar ons aanvoelen leent geen enkel ander medium zich beter tot het fixeren van emoties dan papier. In dit opzicht is tevens de keuze van de papiersoort niet zonder belang.

Gezien onze budgettaire mogelijkheden bestaat de verzameling in hoofdzaak (voor circa 2/3) uit grafisch werk (op papier). Nu en dan slagen we er toch in om tegen een redelijke prijs een origineel werk te verwerven (Constant, Lucebert, Lindström, Pedersen, Pistoletto).

Drijfveer bij onze aankoop van kunstwerken was (en is nog steeds) de uitbouw van onze eigen collectie, nooit het potentiële commerciële aspect. In dit opzicht zijn de aangekochte werken steeds met veel zorg geselecteerd.

De verzameling bestaat uit werk van na de 2de WO. UItgangspunt voor de verzameling is de CoBrA beweging die we beschouwen als de eerste naoorlogse avant-gardebeweging in Europa (in de Verenigde staten leggen de talrijk voor de oorlog gevluchtte kunstenaars terzelfdertijd de basis voor het abstract expressionisme). Beide voorgaande kunststromingen ontstonden natuurlijk niet in een vacuum en overlappen ten dele met een aantal kunstromingen die hun oorsprong vonden voor de 2de WO. Niet toevallig is het oudste werk van de hand van de theoreticus van de CoBrA beweging, Constant Nieuwenhuys. Het werk (gemengde techniek) dateert uit 1948, het jaar waarin de voorloper van de CoBrA beweging -de experimentele groep (in Holland)- opging in de CoBrA beweging zelf. Weliswaar was deze beweging geen lang leven beschoren en sloegen de kunstenaars die er oorspronkelijk deel van uitmaakten vrij snel andere wegen in. Hun invloed op latere generaties kunstenaars is echter onmiskenbaar. Daarnaast hebben we bij de keuze van de werken nu en dan het ons vertrouwde terrein verlaten en werken aangekocht die op het eerste gezicht niet in het plaatje passen. Zo kunnen we bij de serigrafie "Dan Cooper" van de Belgische striptekenaar Albert Weinberg (een knipoog naar het werk van de pop art kunstenaar Roy Lichtenstein) opnieuw filosoferen over "wat is kunst?"

Aangezien de aankoopprijs van een werk voor een modaal budget toch aanzienlijk blijft hebben we ons nooit moeite bespaard om ons -zonder evenwel buitensporige extra kosten- van de echtheid van een werk te vergewissen. Onder andere de documentatie van en de toelichting bij de werken getuigen hiervan. Voor de werken aangekocht via de kunstenaar (of zijn vertegenwoordiger/intermediair) is de echtheid ervan onbetwist. Voor alle overige werken, stuk voor stuk voor echt aangekocht bij galerieën en op kunstveilingen, hebben we ons voorafgaand aan de aankoop steeds grondig gedocumenteerd en kritisch naar best vermogen de echtheid ingeschat. Bij de geringste twijfel hebben we van de aankoop afgezien, of wanneer we het werk toch mooi, interessant of boeiend vonden, onze twijfels expliciet vermeld bij de beschrijving van het werk.

Ingeval u, als bezoeker van onze website aanvullende en relevante informatie aangaande een werk zou hebben dan zouden we u zeer dankbaar zijn mocht u ons dit mededelen. Ons emailadres is info@art2collect.be.

p>